Kampanjen har blitt drevet av Landsforeningen uventet barnedød, og er siden 2013 sponset av Barnas Hus.

Nå avsluttes et viktig forebyggende tiltak for krybbedød i Norge. I 15 år har alle nybakte foreldre fått denne viktige babybodyen, og jordmødre og barnepleiere har hatt et godt hjelpemiddel til å snakke om betydningen av barnets sovestilling. Viktig grunnlag legges på føde- og barselavdelingene. Det som sies og praktiseres på føde- og barselavdelingene er avgjørende for hva de nybakte foreldrene gjør når de kommer hjem. Vi oppfordrer til at dette fortsatt blir et sentralt tema i samtale med de nybakte foreldrene på barsel. LUB erfarer at mange fortsatt er engstelig for krybbedød, la oss sammen sikre at nybakte foreldre er godt kjent med hva de kan gjøre for å skape et trygt sovemiljø!

La barnet sove på ryggen fra fødselen av

Kjerneelementet i kampanjen er babybodypakken med body og informasjonsfolderen  (JPG, 258KB)«Trygt sovemiljø for spedbarnet». Denne er blitt delt ut av jordmødre og barnepleiere til nybakte foreldre på føde-eller barselavdelingen. Babybodyen med påtrykket «denne siden opp når jeg sover» på brystet har formidlet et livsviktige budskap: La barnet sove på ryggen fra fødselen av.

En vellykket snuoperasjon

I kampanjeperioden har forekomsten av krybbedød blitt redusert fra 30-40 til 15-20 krybbedødstilfeller hvert år. Denne enestående medisinsk begivenheten ble også vitenskapelig dokumentert i det anerkjente medisinske tidsskriftet Acta Peadiatrica i 2004. Krybbedødstallene er altså redusert med 50 prosent i kampanjeperioden takket være et unikt og godt samarbeid mellom frivillig organisasjon, helsepersonell og næringsliv.

Jordmødre og barnepleiere uunværlige samarbeidspartnere

Også kommunikasjonsmessig har kampanjen vært en suksess: Kampanjen har hatt et positivt uttrykk og ett tydelig budskap. Gjennom den blide sola har vi formidlet et alvorlig budskap. Jordmødre og barnepleiere har i alle år vært våre samarbeidspartnere på fødestuene og sykehusene.

Nødvendige sponsorer

Libero var sponsor for kampanjen fram til 2012. De siste årene fram til 2012 var også Kiwi medsponsor for kampanjen. Fra 2013 ble Barnas Hus sponsor og fullfinansierte kampanjen. Denne økonomiske støtten har vært helt avgjørende for at kampanjen har kunnet pågå i alle disse årene.

Tusen takk til alle som har bidratt til at dette viktige informasjonstiltaket har eksistert i 15 år!

Babybodyen Denne siden opp

Forebygging av krybbedød

Krybbedød

Publisert 17.03.16    Foto: Lillian Andersen