Sorg tapper for energi, kroppen kan kjennes svært tung og nummen. Det er vanlig å bli inaktiv og initiativløs.

Eksempel på plager kan være smerter i ledd og muskler, stiv- og anspenthet, ryggplager, hodepine, tretthet og uro i mage og tarm etc. Dette kan føre til dårlig apetitt og søvnmangel som igjen påvirker fysisk helse.

Samtidig som det er viktig å ta hensyn til disse smertene, er det viktig å ta på alvor at (noe) fysisk aktivitet bidrar til å håndtere smerte og sykdom bedre. Fysisk aktivitet kan hjelpe den sørgende å bryte ut av den onde sirkelen av inaktivitet og initiativløshet. Fysisk aktivitet gir pusterom i hverdagen, gir mer energi og krefter, reduserer spenninger i kroppen og bidrar til bedre søvn.

Mange tror man er nødt til å jogge og gi maksimalt av det man orker. Men ved sorg kan en liten gåtur være det som skal til. Kroppen tåler mindre fordi man bruker enormt mye energi på sorgen. Gå gjerne turer og vær aktiv sammen med familie og venner, da er det lettere å holde motivasjonen oppe, få annet å tenke på og det blir mer lystbetont.

Derfor hjelper trening

Det er mange forklaringer på hvorfor fysisk aktivitet hjelper mennesker i sorg og mennesker med ulike psykiske lidelser, som depresjon og angst:

  • Man får mer energi når man er i bedre fysisk form, man bygger opp fysisk kapasitet.
  • Når man trener, produserer man stoffer, endorfiner, som gjør at man blir i bedre humør
  • Man får redusert muskelspenning
  • Angst- og spenningsnivået reduseres
  • Man blir sliten i kroppen og trøtt. For mange blir det da lettere å sove, og man unngår søvnproblemer, som er vanlig når man er i sorg
  • Trening bidrar til at man får fokus på andre ting
  • Trening gir en følelse av mestring
i

Se også:

Fysisk aktivitet hjalp meg ut av ond spiral (Intervju med etterlatt mamma)

Fysisk aktivitet og sorg (pdf) (Intervju med etterlatt pappa og treningsveileder)

Når sinne og hat skygger for sorgen (reportasje om to mødre som gikk til sak mot helsevesenet etter at barna deres døde)